Loopt jouw Google positie gevaar?
Google wordt steeds slimmer! De laatste updates van Google in het algoritme hebben meer invloed op de zoekresultaten. Verschillende websites hebben op basis van hun unieke content een verschuiving zien plaatsvinden op basis van zoekresultaten. Spammerige linkprofielen en slechte content worden steeds beter herkend. Het feit blijft content is king. Schrijf content voor je bezoekers en geïnteresseerde, maar niet voor Google. Lees in het artikel van Frank van der Broek meer over de updates van het Google algoritme en de ‘winnaars’ en ‘verliezers’ in SEO positie.
Google updatet algoritme: Wie huilt, wie wint?
Frank van den Broek – donderdag 5 juni 2014 – Emerce.nl
Grote opschudding in de wereld van SEO. Google bevestigde onlangs twee updates van het algoritme: de Payday loan 2.0 en een grote Panda 4.0 update. Deze updates hebben invloed op maar liefst 7,5 procent van de zoekresultaten in de UK. Cijfers van de Nederlandse markt zijn (nog) niet bekend, maar het is aannemelijk dat we ook in Nederland grote verschuivingen zullen zien. Wat houden deze updates precies in? En hoe kun je als website eigenaar profiteren van deze updates?
Payday loan update
De Payday loan update richt zich op branches waar over het algemeen meer ‘spammy’ zoekresultaten te vinden zijn. In Amerika is de zoekopdracht payday loan hier een voorbeeld van, vandaar de naamgeving van deze update. De “Payday loan” update richt zich zowel op de content als op het linkprofiel van websites in deze branches. Websites met slechte content of een spammerig linkprofiel krijgen hierdoor een lagere positie binnen de zoekresultaten.
Panda update
In de afgelopen drie jaar zijn er ongeveer 25 Panda bevestigde updates geweest. De eerste Panda update vond plaats op 24 februari 2011. Deze update richt zich op websites waarvan de content een lage kwaliteit heeft. Websites met zogenaamde ‘thin content’ of ‘duplicate content’ krijgen hierbij minder goede posities in de zoekresultaten. Thin content is vaak korte content die zich richt op het scoren binnen de zoekmachine in plaats van het aanbieden van waardevolle informatie aan de bezoeker. Duplicate content ontstaat bij het overnemen of deels overnemen van content van andere webpagina’s.
De eerste Panda update beïnvloedde bijna twaalf procent van de Amerikaanse zoekresultaten. Een half jaar later werd de Panda update internationaal uitgerold waarbij zes tot negen procent van de niet-Engelse resultaten werden beïnvloed.
Winnaars en verliezers in Nederland
Er zijn al verschillende analyses verschenen over verschuivingen in de Amerikaanse zoekresultaten. Zo is bekend dat bijvoorbeeld Ask.com relatief grote verliezen heeft geleden in haar online zichtbaarheid. Aan de andere kant zijn er winnaars als Glassdoor.com en Emedicinehealth.com.
Maar welke verschuivingen zijn er te zien in Nederlandse zoekresultaten?
Voor deze analyse maken wij gebruik van data uit Search Metrics. Zij berekenen de online zichtbaarheid van websites aan de hand van de posities op zoekwoorden binnen de organische zoekresultaten. Een combinatie van hoge posities en hoge zoekvolumes levert een grote online zichtbaarheid op.
Een partij die duidelijk profijt heeft gehad van de Panda update is Gezondheidsplein.nl. Onderstaande grafiek laat zien dat de online zichtbaarheid van deze site sterk is verbeterd met maar liefst 158 procent. Maar waar komt deze stijging vandaan?
Gezondheidsplein.nl heeft een uitgebreide sectie over aandoeningen. De zichtbaarheid van dit gedeelte van de website is afgelopen week maar liefst 211 procent in zichtbaarheid gestegen. Het lijkt er op dat de Panda update Gezondheidsplein.nl beloont voor haar unieke en kwalitatieve content.
Aan de andere kant zijn er ook grote verliezers in de Nederlandse markt. Zo heeft Portablegear.nl twintig procent ingeleverd op haar online zichtbaarheid. Met name reviewpagina’s zijn gedaald in de organische zoekresultaten. Opvallend is dat deze dalingen vooral op algemene zoekopdrachten als ‘htc wildfire’ of ‘galaxy S2′ plaatsvinden. Google lijkt deze content minder hoog te waarderen, omdat het niet goed aansluit op de zoekintentie van de gebruiker. Deze ontwikkeling ligt in lijn met de Hummingbird update van vorig jaar, die zich ook richtte op context en het beantwoorden van de zoekvraag. Op review gerelateerde zoekopdrachten zoals ‘htc wildfire review’ zien we geen verminderde SEO zichtbaarheid van deze pagina’s.
Wat betekenen deze updates voor website eigenaren?
Met deze updates toont Google relevantere en kwalitatievere zoekresultaten aan haar gebruikers. Hoe kun je er als website eigenaar voor zorgen dat jouw website goed online zichtbaar is met het oog op deze updates?
- Plaats kwalitatieve content op de website die een vraag van bezoekers beantwoord. Zorg ervoor dat de content bijdraagt aan de customer journey.
- Voorkom overmatig gebruik van zoekwoorden. Google leert steeds beter de context van een tekst te begrijpen. Het is dus niet nodig een tekst vol te proppen met zoektermen. Dit is eerder schadelijk dan dat het een bijdrage levert aan de posities binnen de zoekresultaten.
- Voorkom duplicate content. Kopieer geen teksten van andere websites maar schrijf je eigen unieke content.
- Kun je dubbele content binnen je website echt niet voorkomen? Gebruik dan een passende technische oplossing. Gebruik bijvoorbeeld de canonical tag of de href=”lang” tag bij internationale websites.
Conclusie
De payday loan en Panda update komen niet als een verrassing. Google zet hiermee de trend voort om zoekers relevantere en kwalitatieve resultaten te tonen. Websites met kwalitatieve content gericht op bezoekers, zullen geen negatieve gevolgen ondervinden van deze updates. Sterker nog, updates als deze hebben een positieve invloed op hun zichtbaarheid in de organische zoekresultaten.
Uit de besproken voorbeelden blijkt dat websites met diepgaande content de voorkeur krijgen. De komende weken zal de invloed van deze updates op de Nederlandse zoekresultaten nog duidelijker worden. Het is belangrijk om de komende periode de posities en het verkeer van jouw website te monitoren om de invloed van deze updates in kaart te brengen. Heeft jouw website toch negatieve gevolgen ondervonden van deze updates? Analyseer dan wat daar de oorzaak van is en ga er mee aan de slag. Dit is de enige manier om de posities te herstellen.