Google Tag Manager: onmisbaar voor marketeers

Tagmanagement en datamanagement groeien steeds meer naar elkaar. De tagmanager vind zijn weg bij marketeers voor website optimalisatie en brengt veel flexibiliteit met zich mee. Lees hier meer over de voordelen van de tagmanger, elementen die je moet overwegen en de toekomst van tagmanagers.

Google Tag Manager: onmisbaar voor marketeers

Google Tag Manager: onmisbaar voor marketeers

In drie stappen de nieuwe Google Tag Manager geïntegreerd op jouw website

https://www.marketingfacts.nl/berichten/google-tag-manager-onmisbaar-voor-marketeers

Google Tag Manager: onmisbaar voor marketeers

Bluedesk

@WillemRuiter 12 mei 2015 62908 views

Je bent altijd op zoek naar verbetermogelijkheden van bijvoorbeeld de conversie voor je website of e-commerceplatform. Om deze verbetermogelijkheden te bepalen dien je wel goede data te hebben. Voorheen waren marketeers vrijwel altijd afhankelijk van een developer. Google Tag Manager biedt hiervoor de oplossing. In een eerder artikel op Marketingfacts zijn de veranderingen in Google Tag Manager V2 al besproken, vandaag bespreek ik in drie stappen hoe jij de nieuwe Google Tag Manager kunt integreren op jouw website of e-commerceplatform.

Voor- en nadelen van Google Tag Manager

Mocht je nog geen gebruik maken van Google Tag Manager, hieronder worden in het kort de voor- en nadelen genoemd.

Voordelen

  • Marketeers zijn flexibeler en minder afhankelijk
  • Werken vanuit één code op één plaats in plaats van losse codes op verschillende plaatsen
  • Integratie met Google Analytics en Adwords
  • Google Tag Manager is een gratis tool

Nadelen

  • Google krijgt nog meer inzichten in uw website/e-commerceplatform
  • Extra tool die beheerd moet worden

Google Tag Manager V2

Per 1 juni 2015 zullen alle huidige Google Tag Manager-accounts worden gemigreerd naar V2. Tot die tijd kunt je jouw huidige versie blijven gebruiken of alvast overstappen. De onderstaande melding zal worden getoond bovenaan in uw Google Tag Manager omgeving.

Bij het aanmaken van een nieuw account zul je automatisch van V2 gebruik maken. Google Tag Manager V2 brengt de volgende wijzigingen met zich mee:

  • Nieuwe verbeterde gebruikersinterface met meer focus op de workflow
  • 'Regels' worden gewijzigd in 'triggers' en 'macro’s' in 'variabelen'
  • Het aanmaken van een tag is vereenvoudigd middels een aantal stappen
  • Auto event listeners zijn niet meer nodig
  • De API is vernieuwd en er zijn meer koppelingen met andere systemen beschikbaar

Wij adviseren om alvast over te stappen op V2. De tool is met name een stuk gebruiksvriendelijker geworden.

In 3 stappen ook op jouw website of e-commerceplatform

Google Tag Manager integreren op je website of e-commerceplatform is zeer eenvoudig. Hieronder wordt in 3 stappen uitgelegd hoe. Mocht je al gebruik maken van Google Tag Manager, lees dan verder vanaf stap 2.

1. Aanmaken van het Google Tag Manager-account

Ga naar Google Tag Manager en klik op 'Nu registeren'. Tip: gebruik hiervoor je huidige Google account, die ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld Google Analytics. Vervolgens ben je ingelogd en klik je op 'Account maken'. 

Je krijgt na het doorlopen van de stappen een popup te zien met daarin de containercode. Deze code dient geplaatst te worden in je website of e-commerceplatform direct na het openen van de <body> tag. Je websitebeheerder kan dit voor je doen.

2. Inrichten van Google Tag Manager (handige tags)

De inrichting van Google Tag Manager verschilt uiteraard per website of e-commerceplatform, daarom zullen we de standaard te doorlopen stappen en aantal handige standaard tags bespreken.

Tag aanmaken

In dit voorbeeld laten we zien hoe je Google Analytics via Google Tag Manager op je website toevoegt. Klik bij 'Tags' op 'Nieuw' en geef je tag een herkenbare naam, bijvoorbeeld 'Google Analytics'. Kies daarna bij 'Product kiezen' voor Google Analytics.

Kies daarna voor 'Universal Analytics' (in de meeste gevallen) of 'Klassieke Google Analytics'. Je dient daarna je tracking-ID van het gewenste Google Analytics property in te vullen. Om inzichten te verkrijgen in demografische- en interesserapporten en mocht je remarketing met Google Analytics inzetten, dan dien je een vinkje te zetten bij 'Functies voor display-advertenties inschakelen'. Laat Trackingtype op 'Paginaweergave' staan.

Om de tag te activeren moet je regels opstellen waar en wanneer deze tag geactiveerd dient te worden. Voor Google Analytics adviseren wij te kiezen voor 'Alle pagina’s'.

Tips

Hieronder worden enkele handige tips gegeven die voor de meeste Google Tag Manager-accounts toepasbaar zijn.

  • Meerdere domeinen beheren in één Google Tag Manager-account

Als je meerdere domeinen hebt die je wilt meten, bijvoorbeeld taallagen in je website of e-commerceplatform, is het efficiënt om hiervoor een Google Analytics Variabele aan te maken. Er wordt dan op basis van bijvoorbeeld het domein, automatisch het bijbehorende Google Analytics-profiel geactiveerd. Maak een nieuwe variabele aan en selecteer het type 'Lookup-tabel'. Kies bij 'Invoervariabele' voor {{url hostname}}. Onder 'Invoer' vul je de gewenste domeinen in en achter 'Uitgang' het bijbehorende Google Analytics-ID. Na het opslaan van de Variabele dient u deze nog toe te voegen aan uw Google Analytics tag.

  • Meet de klikken op interne en externe links

Door middel van Google Tag Manager is het eenvoudig om alle interne en externe linkklikken te meten. Dit kun je per pagina of voor alle pagina’s instellen. Maak voor het meten van alle klikken op interne links de volgende tag aan:

Als activeringsregel voeg je 'url hostname bevat [domeinnaam.nl]' toe. Bij het meten van externe links geldt dezelfde configuratie, alleen kies je bij de activeringsregelen voor 'bevat niet'. Het voordeel van deze configuratie is dat alle aangeklikte links netjes onder 'Gebeurtenissen' in Google Analytics terechtkomen. De tekst van de aangeklikte link wordt namelijk uitgelezen middels de {{element tekst}} variabele.

  • Meet klikken op belangrijke call to actions of buttons

Vaak kunnen er al hogere conversies worden behaald door het veranderen van bepaalde call to actions of buttons. Om deze veranderingen te bepalen, dien je wel eerst deze meetbaar te maken. Zo hebben wij bij Fietsenconcurrent.nl vrijwel elke belangrijke button meetbaar gemaakt. Als bijvoorbeeld blijkt dat de meest aangeklikte framemaat 53 cm bedraagt, kan Fietsenconcurrent.nl er voor kiezen om deze standaard aangevinkt te zetten voor de bezoeker.

Je kunt de buttons van je website of e-commerceplatform ook meetbaar maken door de volgende tag aan te maken (voorbeeld):

  1. Product: Google Analytics
  2. Type tag: Universal Analytics
  3. Trackingtype: Gebeurtenis

Categorie: Product
Actie: Buttonnaam aangeklikt
Label: {{element tekst}}

  1. Activeringsregel: kijk in de broncode van de button hoe je deze kunt identificeren, bijvoorbeeld aan de class of ID. Voeg deze toe aan de regel.
  • Meet het scrollgedrag van uw bezoeker

Als je een website of e-commerceplatform hebt, is het bouncepercentage een indicator of de content op de pagina goed is of niet. Echter weet je dan niet welke content is bekeken door de bezoeker. Wellicht dien je de volgorde van de content te veranderen. Inzicht in het scrollgedrag van je bezoeker biedt dan uitkomst. Ook dit is mogelijk om te meten via Google Tag Manager. Hier staat precies uitgelegd hoe je dit dient in te richten in Google Tag Manager

3. Testen en publiceren (Tag Assistant)

Voordat je jouw aangemaakte tags publiceert, adviseer ik om deze eerst grondig te testen, voordat je eventuele data vervuilt in Google Analytics. Dit kan met de ingebouwde debugger. Deze functie vind je rechtsboven in Google Tag Manager onder 'Publiceren'.

In de testmodus krijg je een overlay op je te testen website. Je kunt dan elke aangemaakte tag testen of deze juist wordt geactiveerd. 

Tips

Naast de debugger-functie in Google Tag Manager gebruiken wij ook vaak de Google Tag Assistant extensie voor Google Chrome. Deze extensie laat zien of de tags correct geïmplementeerd zijn en geeft waar nodig oplossingen of adviezen.

Google Tag Manager & Google Enhanced E-commerce

Middels Google Enhanced e-Commerce kun je nog betere inzichten in je e-commerce-activiteiten verkrijgen en zo sturen op een hogere conversie. Het is mogelijk om middels Google Tag Manager de functionaliteiten van Google Enhanced e-Commerce te verkrijgen. Google heeft hier uitgebreide documentatie over de implementatie opgesteld. Dit vergt echter wel de nodige technische kennis en je hebt naar alle waarschijnlijkheid een developer nodig.

Conclusie

Dit waren slechts enkele van de talloze mogelijkheden met Google Tag Manager. Het komt er op neer dat vrijwel alles meetbaar te maken is met Google Tag Manager. V2 van de tool is een waardevolle update, die de drempel om te tool te gebruiken verlaagd. Zelf heb ik positieve ervaringen met Google Tag Manager met name als het gaat om conversie optimalisatie. Ik raad daarom het inzetten van Google Tag Manager aan, al is het alleen al om als marketeer sneller te kunnen schakelen en eenvoudiger waardevolle inzichten te kunnen verkrijgen.