Searchmarketing
Searchmarketing: een belangrijk onderdeel in marketingmix.
SEO wordt geen contentmarketing, zeg de Nederlandse marketeer.
Ook zegt 70 procent dat linkbuilding een ‘must’ is voor het behalen van goede SEO-resultaten
DANNY OOSTERVEER, MARKETINGFACTS, 07 MEI 2014 via marketingfacts.nl
Search goed voor een kwart van het marketingbudget
71 procent van de marketeers vindt dat searchmarketing een belangrijke plek heeft in de marketingmix. Dat search voor opdrachtgevers een belangrijk marketingkanaal is, blijkt ook uit de budgetten. Deze DM Barometer laat zien dat een wezenlijk deel van het digitaal marketingbudget naar searchmarketing gaat. Bij opdrachtgevers is dit gemiddeld 26 procent van het marketingbudget.
Het budget kent ook een stijgende lijn; in november 2012 heeft de DM Barometer het thema searchmarketing eerder onder de loep genomen. Toen gaf gemiddeld 54 procent van de opdrachtgevers en 75 procent van de bureaus aan dat het budget voor searchmarketing in 2013 zou stijgen. Ook nu geeft 36 procent van de opdrachtgevers en 54 procent van de bureaus aan dat het budget in 2014 is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.
Inzet search voor leads
Wat zijn de belangrijkste redenen voor een organisatie om searchmarketing in te zetten? Het inzetten van zoekmachinemarketing om leads te genereren wordt door 7 op de 10 marketeers als reden genoemd. Ook zichtbaarheid/naamsbekendheid (51 procent) en sales (42 procent) worden veel genoemd.
Gebruik van Google features
Aan de marketeers is ook gevraagd in hoeverre zij toepassingen van Google gebruiken in hun zoekmachinemarketingactiviteiten, zoals Google Webmaster Tools, Google+ enGoogle AdWords. De Google Webmaster Tools worden door 60 procent van de opdrachtgevers gebruikt. Dit betekent dat 40 procent dit niet gebruikt. Google+ wordt door 35 procent van de opdrachtgevers toegepast.
Jan Dirkzwager, SDIM: “Aangezien Google Analytics het meest gebruikte systeem is, blijft het vreemd dat maar liefst 40 procent van de opdrachtgevers aangeeft de data niet te gebruiken. Zeker ook gezien het feit dat organic keyword data niet meer beschikbaar zijn in Google Analytics. Er is voor Google, de DDMA Commissie Search en de bureaus klaarblijkelijk nog veel aan kennisverspreiding te doen.”
Qua Google AdWords-mogelijkheden gebruiken organisaties vooral searchcampagnes (76 procent) en display-advertising (67 procent).
Enkele stellingen…
In de DM Barometer is ook een aantal stellingen aan de marketeer voorgelegd:
- 66 procent van de marketeers is het niet eens met de stelling ‘SEO stopt met bestaan en gaat over naar contentmarketing’.
- Linkbuilding is een ‘must’ voor het behalen van goede SEO-resultaten, vindt 70 procent van de marketeers.
- 82 procent van de marketeers is tevreden over Google AdWords.
- 2 op de 3 marketeers is het eens met de stelling: ‘Search zonder branding is eenlosing game’.
Credits afbeelding: Robert S. Donovan, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)