Google Display campagnes? Let op je instellingen!
Goed artikel van marketingfacts:
BAS DE KNEGT, EXPAND ONLINE 06 MAART 2014
Google Display campagnes? Let op je instellingen!
Displaycampagnes. Afhankelijk van je doelstelling een nuttige toevoeging aan je AdWords-account. Heb je een brandingdoelstelling? Wil je aan de hand van remarketing je conversies een boost geven? Het gebruik van een displaycampagne is dé manier om snel veel zichbaarheid te behalen binnen het Google Display Netwerk (GDN). Maar zorg wel voor de juiste zichtbaarheid met goede instellingen. In deze blogpost geef ik vier belangrijke tips voor deze campagnes.
Vanzelfsprekend wil je dat je advertenties vertoond worden aan relevante gebruikers. Een relevante doelgroep biedt immers de meeste kans op het gewenste resultaat. Bij het inrichten van je displaycampagne wordt voornamelijk gedacht aan instellingen als taal, geografische targeting, de juiste interessecategorieën of display-zoekwoorden. Toch is er een aantal kleine instellingen waar niet altijd aan gedacht wordt en die je campagne nog beter kunnen maken.
Gevoelige categorieën uitsluiten?
Wat advertentievertoningen betreft, wil je als adverteerder dat deze plaatsvinden op zo relevant mogelijke websites voor wat je adverteert. Vice versa geldt hetzelfde. Irrelevante websites worden om die reden uitgesloten.
Zo is het in veel gevallen ook niet interessant dat je advertenties zichtbaar zijn op websites met gevoelige inhoud. Denk aan pagina’s omtrent misdaad, dood en tragedie of met seksuele inhoud. Verklein de kans op vertoningen op dergelijke pagina’s en voorkom daarmee eventuele imagoschade.
Vergeet dus niet om deze websites proactief uit te sluiten bij opties voor sitecategorieën. Deze zijn in de AdWords-interface te vinden onder het tabblad ‘Display Netwerk’. Als adverteerder voor vliegtuigtickets wil je bijvoorbeeld niet dat je banner naast een nieuwsbericht over een vliegtuigcrash wordt getoond.
Overweeg om mobiele apps uit te sluiten
Daar waar je websites met gevoelige inhoud uitsluit, is het ook vaak aan te raden vertoningen uit te sluiten binnen mobiele apps. Hiermee voorkom je resultaat dat volgt uit het ‘dikke vinger-syndroom’: gebruikers die onbedoeld op advertenties klikken vanwege het kleine scherm waarop ze opereren met niet-gewenste en onbedoelde kliks met teleurstellend resultaat als gevolg.
Voorheen was hier een combinatie van diverse uitsluitingen voor nodig, tegenwoordig is dit makkelijker. Wederom kan dit worden ingesteld via opties voor sitecategorieën. Sluit ditmaal, onder het kopje ‘Experimenteel’, ‘GMob-non-interstitial voor mobiele apps’ uit.
In-game
Met dezelfde gedachte is het advies voor veel adverteerders om ook in-game-plaatsingen uit te sluiten. Dit is vaak niet relevant, tenzij er uiteraard specifiek op gamers wordt getarget. De eigen ervaring leert dat gebruikers tijdens het gamen op hun mobiele apparaat niet zitten te wachten op advertenties. Dit is goed te herkennen aan de hoge bouncerates onder in-game-plaatsingen. Waar uitsluiten? ‘Opties voor sitecategorieën’; ‘type plaatsing’; ‘in-game’.
Frequency cap instellen
Hoe aantrekkelijk je advertenties ook zijn, geen enkele gebruiker vindt het fijn om continu blootgesteld te worden aan dezelfde boodschap. Je wilt dat je advertenties zoveel mogelijk vertoond worden, maar niet te vaak aan één individu. Voorkom dat je advertenties irritant worden en er advertentiemoeheid ontstaat. Stel daarom een frequency cap in. Hiermee beperk je het aantal advertentievertoningen per unieke gebruiker. De opties zijn ruim. Een zelfgekozen aantal vertoningen per dag, week of maand. Per campagne, advertentiegroep of zelfs per advertentie.
Relatieve CTR inzichtelijk maken
Proactief de juiste instellingen op orde hebben is één. Vervolgens is het ook van belang om bij te houden hoe de displaycampagne statistisch presteert. Selecteer hiervoor de juiste kolommen. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je advertenties presteren ten opzichte van andere adverteerders ? Voeg relatieve CTR toe als kolom in je campagne-overzicht.
Relatieve CTR is de klikfrequentie van jouw displaycampagne ten opzichte van het gemiddelde van alle overige advertenties op exact dezelfde plek binnen het Google Display Network. Bij een relatieve CTR van hoger dan 1x presteren jouw advertenties beter dan die van andere adverteerders. Bij een score van lager dan 1x vanzelfsprekend niet.
In dat laatste geval zijn er voor jou mogelijkheden ter verbetering: je boodschap aanpassen, andere banners gebruiken of relevantere plaatsingen selecteren. Maak je advertentie inhoudelijk sterker en/of je plaatsingen relevanter en de relatieve CTR stijgt.
Natuurlijk zijn primaire instellingen zoals geo-targeting, interesses, doelgroepen, zelf-gekozen plaatsingen, etc. het belangrijkst om op orde te hebben als je GDN-campagne live gaat. Toch is het zonde voor je campagne als bovenstaande ‘kleinigheidjes’ over het hoofd worden gezien. Het kost je weinig tijd en moeite om ze door te voeren. Het levert je wel een efficiëntere campagne op. Bij je huidige en nieuwe displaycampagnes, denk aan alle instellingen!
BAS DE KNEGT, EXPAND ONLINE 06 MAART 2014