Adwords Tekst Optimalisatie

4 tips om adwords text te optimaliseren

bron: webanalysten.nl, autheur: Aloutte Edens

Begin 2011 heeft Google aanpassingen gemaakt in de lay-out van de advertentieteksten die vertoond worden op de eerste drie posities. De eerste beschrijvingsregel en/of domeinnaam kan/kunnen achter de kop vertoond worden. Google geeft aan dat de lay-out van de advertentietekst afhankelijk is van het volgende: “Als we hebben bepaald dat uw eerste beschrijvingsregel duidelijk een volledige woordgroep of zin is, kunnen we een deel van uw beschrijving aan uw kop toevoegen, waardoor we een langere, meer opvallende kop maken.” “Wanneer er voldoende ruimte is, kunnen we aan de kop van uw advertentie ook het domein van uw website toevoegen. Het domein wordt van de kop gescheiden door een verticaal streepje (‘|’).”

De advertentieteksten kunnen op 3 verschillende manieren getoond worden.

Achter de kop komt de eerste beschrijvingsregel. Google ziet de eerste beschrijvingsregel als een volledige woordgroep omdat deze afgesloten wordt met een punt.

Achter de kop komt de eerste beschrijvingsregel en de domeinnaam. Google ziet de eerste beschrijvingsregel als een volledige woordgroep en er is nog voldoende ruimte om de domeinnaam te vertonen.

Achter de kop komt alleen de domeinnaam. Google ziet de eerste beschrijvingsregel niet als een volledige woordgroep waardoor de eerste en de tweede beschrijvingsregel als één zin op één regel getoond worden. Er is daardoor voldoende ruimte om de domeinnaam achter de kop te vertonen.

Helemaal top! Maar houden adverteerders er inmiddels voldoende rekening mee dat deze lay-out ervoor kan zorgen dat (oude) advertentieteksten niet meer vloeiend lopen of dat de advertentieruimte niet 100% benut wordt? Ik zal enkele voorbeelden en tips geven die je kan gebruiken om jouw advertenties te optimaliseren.

 

Wanneer je in de kop de naam van je merk of bedrijf vermeldt en Google plaatst het domein erachter, dan zie je twee keer de merknaam. Zonde, want de advertentieruimte in de kop kan je goed gebruiken voor een andere trigger, zoals het vermelden van de kortingen.

Hetzelfde geldt wanneer de eerste beschrijvingsregel achter de kop vertoond wordt. Het kan zo zijn dat je vrijwel dezelfde uiting twee keer ziet. In mijn optiek kan je deze ruimte beter gebruiken voor bijvoorbeeld de levertijd.

 

Wanneer de eerste beschrijvingsregel niet eindigt met een punt of een leesteken, dan zal Google in de meeste gevallen de eerste en tweede beschrijvingsregel achter elkaar vertonen onder de zichtbare URL.  De advertentietekst loopt hierdoor niet vloeiend doordat deze eigenlijk uit twee zinnen bestaat.

In dit soort gevallen kan je twee dingen doen. Zet een punt achter Merkschoenen zodat de eerste beschrijvingsregel (De grootste collectie Merkschoenen) in de kop wordt vertoond of maak van de eerste en tweede beschrijvingsregel één zin ‘Grootste collectie Merkschoenen met Gratis verzending en gratis retour!’

 

In de onderstaande voorbeelden zie je dat de zin afgekapt wordt en op de volgende regel verder gaat zonder dat je dit aangeeft door middel van een punt of een leesteken. In het eerste voorbeeld wordt de USP van dit bedrijf volledig onbegrijpelijk.

Normaliter zou Google de eerste en de tweede beschrijvingsregel onder de zichtbare URL weergeven. Waarschijnlijk denkt Google dat er een nieuwe woordgroep begint doordat de tweede beschrijvingsregel met een hoofdletter/€ begint.

 

Niet alleen in de kop maar ook in de tweede beschrijvingsregel kan je de regel langer maken. Omdat de eerste beschrijvingsregel wordt afgebroken na een . ? of ! kan je een deel van de tweede beschrijvingsregel beginnen op de eerste beschrijvingsregel. Door de korte eerste beschrijvingsregel wordt naast de eerste beschrijvingsregel ook de domeinnaam achter de kop weergegeven. Hieronder zie je een voorbeeld van Intreza die de advertentietekst als volgt heeft opgebouwd:

Kop: Trendy sleehakken

Beschrijvingsregel 1: Dé sleehakken shop. Bestel snel de

Beschrijvingsregel 2: laarsjes die passen bij jouw stijl!

 

Denk bij het maken van je advertentieteksten goed na op welke manier je advertentie vertoond wordt in de topposities. Op deze manier kan je optimaal gebruik maken van je advertentieruimte.

Daarnaast leent deze nieuwe weergave zich uitstekend om te testen. Welke invloed heeft de weergave van de domeinnaam in de kop? Is dit alleen nuttig bij bekende merken of ook voor onbekende merken? Converteert een lange kop of een langere tweede beschrijvingsregel beter? Kan je de USP of Call-to-Action beter in de kop weergegeven of in de beschrijvingsregel eronder?

Terug naar vorige pagina