Data gedreven Ecommerce Management doe je zo!
Data gedreven Ecommerce management doe je zo!
Weet jij hoe je een ecommerce omgeving echt data gedreven kan managen? Waar stuur je dan op? Hoe herken je trends en acteer je op veranderingen? Hoe bewijs je op gedane acties resultaat hebben?
In onderstaande geef ik jouw een handson manier van werken die altijd succes heeft en je niet meer op subjectieve uitlatingen keuzes hoeft te maken.
In de digitale wereld spreekt iedereen over data gedreven management. Helaas kom ik zeer weinig bedrijven tegen die ook daadwerkelijk data continue gebruiken om kennis te vergaren en om nieuwe beslissingen te nemen.
Ik ben zelf sterk voorstander van beslissingen nemen met statistieken om zo zo objectief mogelijk keuzes te maken. Het helpt ook goed om meer mensen in de organisatie te betrekken en tot betere keuzes te komen. Mijn ervaring is vaak dat sterke karakters veel invloed uitoefenen en subjectieve beslissen nemen. Zonde van de gehele organisatie!
Ik zelf werk op devolgende wijze:
1: Stel een vast moment elke week om naar de week resultaten te kijken. Mijn voorkeur is maandagmorgen/ dinsdag morgen.
2: Gebruik een dashboard waarin je data centraal verzameld en je naast hoofdlijnen ook verdiepingen op de dashboads zelf en je de vervolg dashboards hebt met verdere verdiepingen.
3. Zorg dat je cijfers trends weergeven en je zo veranderingen goed herkend. Het exacte getal is minder belangrijk dan de ontwikkeling, de trend.
4. Zorg dat de dashboards bij de specialisten en bij het management gebruikt wordt. Bij het management maak ik meestal print screens met mijn conclusies.
Welke cijfers stuur je op?
Denk aan trends, je wil weten wat er verbeterd en hierna wat die veroorzaakt heeft. Dit helpt je om de trend te doorgronden en actie te nemen om verder te verbeteren.
Mijn meest favoriete cijfers: aantal en % verandering t.o.v. vorige periode.
Sessie, % Nieuwe bezoeken, Transacties, Productopbrengst, conversie % ecommerce, kosten SEA, kosten per transactie SEA.
Dit geeft je kerncijfers die aangeven hoe de gehele trend gaat en de kosten ontwikkeling. Ook al heb je andere kosten geeft dit een goed beeld.
Tevens een 4 tal tabellen die dit beeld verder ondersteunen.
Onderstaande dashboard is gemaakt in Google Studio en geeft in 1 oog opslag een beeld.
De filters voor media, apparaat en campagne en periode geeft je de ruimte om nog verder te segmenteren.
Hoe herken je trends, vind je details?
Behalve bovenstaande dashboard en filters om verder te verdiepen kan je o.b.v. je doelstellingen voor verschillende media en voor de website specifieke vervolg pagina's maken. Dit vereist enige voorbereiding om scherp te hebben waar je op wil sturen en hoe je dit kan visualiseren. Meestal werkt het goed om per partner of specialist een verdiepingsdashboard te hebben, zodat iedereen ook zijn/ haar eigen verdieping heeft. Tevens kan je nog de details in duiken in google analytics, of welke andere statistiek dan ook. Ik merk wel dat als je deze hoofd en subdashboards hebt, het veel toegankelijk is om continue de dashboards te gebruiken en hierop terug te vallen.
Hoe ga je over van analyse naar actie?
De dashboards moeten een heldere status en een beeld geven op de trend waarin je je bevind. De keuzes die in de afgelopen periode genomen zijn zijn belangrijk in een tijdslijn vast te leggen of andere zaken die invloed hebben gehad. Google annotaties zijn hiervoor een makkelijke simpele oplossing. Ikzelf onderzoek eerst zelf waar we staan en welke acties tot welke trends hebben gezorgd. Vervolgens kan je met je team de trends bespreken en bevestiging zoeken voor al je eigen conclusies en kan je vervolg acties uitzetten. Tevens kan je de planning voor vervolgprojecten en campagnes hierin betrekken en zorgen dat dit goed aansluit bij de wekelijkse reguliere verbeteringen. Op deze manier krijg je grip op de business, realiseer je een buy in van het gehele team en merk je dat hoe langer je dit doet hoe meer mensen zelf ook dashboards gaan verbeteren en zelf trends gaan herkennen en projecten gaan definieren op de resultaten die ze zien.
Tips/ next steps:
Tip 1: verval met het management niet in exacte getallen
Veel managers hebben de nijging om statistieken af te kraken omdat ze het exacte getal niet kunnen terugvinden. Ik zeg altijd, ik kan precies uitleggen waarom er zaken missen of niet geteld zijn, maar het gaat om de trend, dus zie de trend begrijp de verbeteringen en de impact hiervan. (exacte waardes mag je uit het ERP systeem halen)
Tip 2 : activeer je team om zelfstandig verder hun eigen dashboards te verfijnen.
Accepteer steeds minder andere data presentaties om de acceptatie van werken met dashboards te realiseren. Ook omdat anders je specialisten geneigd zijn veel te veel tijd in analyse en te weinig tijd in optimalisatie te stoppen. En op het laatste worden jullie beide afgerekend.
Kom je hier niet zelfstandig uit? Graag help ik je verder om ecommerce op een hoger niveau te bedrijven. In het realiseren van dashboards en op weg helpen hiermee te managen of je te helpen de digitale business structureel te verbeteren.
Contact:
Tjerk van der Veen, Freelance Ecommerce Specialist
+31638882222 | tjerk@ecommerceweb.nl Linkedin
Elevate your online business with measurable results